‘We willen de circulaire transitie vol aan gaan’

‘We willen de circulaire transitie vol aan gaan’

Haasnoot Bruggen ontwerpt en produceert jaarlijks zo’n tweehonderd bruggen. Voor het bedrijf uit Rijnsburg wordt het thema circulariteit steeds belangrijker. “We willen de circulaire transitie vol aan gaan”, vertelt directeur Hyuk Brands. 

Haasnoot Bruggen kreeg 25 jaar geleden het FSC-keurmerk. “We gebruiken niet alleen 100 procent FSC-gecertificeerd hout voor onze bruggen, maar als bedrijf an sich hebben we ook het keurmerk en zijn wij tevens partner van FSC Nederland sinds 1997. Dat vinden wij belangrijk om de chain of custody te bewaken. Als je alleen FSC-hout gebruikt voor je producten en daarnaast als bedrijf niet FSC gecertificeerd bent verbreek je deze ketting.” Door gebruik te maken van FSC-hout wil Haasnoot Bruggen benadrukken dat biodiversiteit en duurzaam bosbeheer belangrijk zijn. “Als je bezig bent met circulariteit moet je het hele plaatje blijven zien. Het doel van circulariteit is een beter milieu. Wij kunnen zelf, als consument, ook veel doen om de CO2-uitstoot terug te dringen. Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt dat 34 procent van de CO2-uitstoot voortkomt uit alle spullen die wij gezamenlijk kopen.”
‘We willen de circulaire transitie vol aan gaan’

Haasnoot produceert sinds 2018 alle bruggen volledig CO2-neutraal. Brands: “ons bedrijfspand ligt bijvoorbeeld vol met zonnepanelen en we maken alleen maar gebruik van elektrisch gereedschap.” Brands vertelt dat het bedrijf werkt volgens de acht principes van circulair ontwerpen. “Dat begint met de vraag of het echt nodig is om een product te maken. Andere stappen zijn bijvoorbeeld levensduur van een product verlengen, gebruik maken van bestaande grondstoffen of het minimaliseren van grondstoffen en energie. Voordat we een project starten volgen we de verschillende stappen. We zijn goed voorbereid op circulair werken en hebben veel kennis van MKI opgedaan. We willen de circulaire transitie vol aan gaan. Niet alleen omdat het door de overheid bepaald is, maar ook omdat wij zelf het belang zien.”

Pilots

Circulaire bruggen sieren steeds vaker de openbare ruimte en dat gaat alleen maar meer worden de komende jaren, verwacht Brands. “We draaien bijvoorbeeld een viertal pilots waar brugdekken circulair worden vervangen. In Amersfoort zijn we daarnaast bezig met twee bruggen waarbij het bestaande hout wordt bewerkt en hergebruikt voor andere delen van de brug. We hebben voor de pilots een circulaire strategie bepaald en monitoren welke kosten er allemaal gemaakt worden tijdens de verschillende fases”, aldus Brands. Gemeenten zijn startende met het thema circulariteit en iedereen heeft een eigen visie, merkt Brands. “Het is soms worstelen en er zit spanning op. Dat heeft met name te maken met het kostenplaatje. Er wordt te vaak gedacht dat circulariteit hogere kosten met zich meebrengt. Op dit moment is dat vaak zo, maar op de lange termijn is mogelijk het tegendeel waar”, besluit Brands.

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven